Øjenlågskatar

Behandling af øjenlågskatar.

Øjenlågskatar er en kronisk betændelse i øjenlågskanten og hårsækkene, som kan ses hos især ældre. Tilstanden kan skyldes infektion i de olieproducerende kirtler eller i hårsækkene langs øjenlågskanten.

Der ses varierende symptomer, i form af en brændende fornemmelse, svien, grus fornemmelse, kløe, tåreflod, let skorpedannelse og rødme langs øjenvipperne. Styrken af symptomerne varierer meget over tid. Ofte ses tilstanden med tørre øjne, da funktionen af kirtler er nedsat eller helt ophørt.

Behandling

• Vask øjnene med varmt vand, brug evt. baby shampoo til vask af øjenvipper, læg eventuelt varme vattamponer på de lukkede øjenlåg til opblødning.
  • Derefter skal der masseres blidt, gerne et par minutter for at løsne skæl og skorper. Disse fjernes med rent vat eller papirservietter. Gentag behandlingen 2 gange om dagen.
  • Hvis der er ordineret Kloramfeniolsalve (på recept) påføres dette i et tyndt lag på vipperne. Fedter meget.

Behandlingen skulle gerne give mere komfort i øjnene, men der findes desværre ingen magisk kur, der helt kan fjerne symptomerne. Selv ved behandling vil der stadig kunne være lette symptomer.

Når man har opnået komfort i sine øjne, kan man godt forsøge at slække lidt på behandlingsregimet, men da tilstanden ofte er kronisk, vil der komme perioder med opblussen i symptomerne, der nødvendiggør at man intensivere behandlingen igen. Ofte vil man kunne vedligeholde en god periode ved rutinemæssigt at foretage behandlingen 1 gang dagligt eller hver anden dag.